zaterdag 5 januari 2013

De wijze woorden van een oude meester : evaluatie van een groeiproces

Op 27 augustus 2012 volgde ik het eerste hoorcollege Beeldcultuur, waarin de veranderingen in de samenleving centraal stonden [1]. Aan het einde van dat college kregen we de opdracht een blog bij te houden over de behandelde collegestof.

Dit was een hele andere manier van leren dan ik gewend was: ik kon de theorie naar eigen inzicht presenteren en zelf nieuwe informatie toevoegen om te laten zien dat ik de stof begrepen had. In het begin raakte ik hierdoor in paniek. De hoeveelheid onderwerpen waarover ik kon schrijven was zo groot dat het vaak moeilijk was om een keuze te maken. Om met Peirce te spreken: het kostte me heel wat hoofdbrekens voordat uit de Firstness een Secondness voortkwam.

Het blog
Zoals ik in het bericht Luctor et... [2] al aangegeven heb, worstelde ik daarnaast met de vorm van mijn blog. Hoe kon ik mijn eigen stijl behouden en de theorie toch boeiend weergeven? Na enkele weken vond ik uiteindelijk een oplossing waarmee ik tevreden kon zijn.

Naast de noodzakelijke theoretische berichten [3] schreef ik aparte berichten over wat me bezig hield. De onderwerpen waren daarbij divers: een zin in een brochure die me intrigeerde [4], een gedachte naar aanleiding van een interview [5] of een evenement dat ik bijwoonde [6]... in alles zag ik mogelijkheden om de theorie toe te passen. 

Al doende kreeg ik steeds meer plezier in dit leerproces. Ik zag verbanden met de colleges Interpretatie van cultuuruitingen, bekeek films op een andere manier en merkte dat de opgedane kennis in een andere context ook bruikbaar was. Kortom: ik maakte me de theorie eigen door er praktisch mee bezig te zijn.

afb. 1: Confucius

Oude wijn in nieuwe zakken?
In het eerste college [1] werd aangegeven dat binnen de gedigitaliseerde samenleving andere eisen gesteld worden aan individuen en instituties. Autoriteit wordt niet meer als vanzelfsprekend ervaren. Dit geldt ook binnen het onderwijs: leerlingen hebben andere mogelijkheden om kennis te vergaren. Daarnaast zijn associatief denken en het delen van kennis belangrijker geworden bij het verwerven van nieuwe kennis.

Deze manier van leren vereist een andere houding van de leerling. Reproductie van de theorie die opgeschreven is tijdens de lessen is niet meer voldoende. Juist door het praktisch bezig zijn met de theorie wordt kennis vergaard. Momenteel wordt dit als vernieuwend gezien, maar Confucius zei het eeuwen geleden al:

Vertel het me en ik zal het vergeten
Toon het me en ik zal het me herinneren
Laat het me doen en ik zal het onthouden



Bronnen:
1. Driel, H. van (2012, 27 augustus) hoorcollege "Beeldcultuur". Tilburg : Tilburg University

Blogposts: http://collegesbeeldcultuur2012marlies.blogspot.nl/
2. Luctor et..
3. Als je begrijpt wat ik bedoel
4. Rafaƫl + Leonardo = De Saussure + Peirce
5. Who's that girl
6. Lacan en de werkelijkheid

Bron afbeelding 1:
http://newscenter.sdsu.edu/sdsu_newscenter/news.aspx?s=74010

2 opmerkingen:

  1. Dag Marlies, bedankt voor deze blog en je eindblog. Ik kan me geheel vinden in je analyse. Je bent de imitatiefase voorbij. Keuzen, uitwerking, nieuwe literatuur, het is allemaal in orde, zoals ook een kritische houding naar jezelf. Nu ook nog naar de leerstof wat meer.
    Mooi dat ik je maandag weer zie, trouwens: 8

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je lovende woorden, Hans. Tot maandag.

    BeantwoordenVerwijderen